Ett gott slut och Gott Nytt År önskar jag er alla där ute!

 

 

 

Vi står inför ett nytt år medan 2013 tar sina sista andetag. Året som har gått varit fullt av både framgångar och motgångar för oss alla. På vägen har vi kunnat knyta nya kontakter och förlora både vänner och anhöriga på många sätt.

Nu ska vi se famemot 2014 överaskningar som Gud har planerat för oss. Man vet inte om man överlever 2014 eller ej men önsketanken att alla ska ha ett år med framgångar,  rikedom med hälsan i behåll.

2014 står på glänt och välkomnar er alla. Ta chansen att förlåta de som har sårat er! Omfamna nya utmaningar. Förverkliga era drömmar. För livet är kort.

Mina tankar är hos de kvinnor och flickor som lever i skyddande boende. Utan sina familjer som har stött bort dem Bara för att de var kära i nångon kille som familjen inte godkände.

Jag som är mamma till tre flickor tänker ibland att inget är mer värd än mina flickors lycka. Mitt hjärta blöder att höra hur de tjejer som bor i skyddade boende mår.

När ska föräldrarna förstå att de förstör sina barns liv med arrangerade äktenskap som slutar med tragedier? Vad är det ni värderar mest? Er heder eller era barns lycka och välgång ?

Man blir förbannad att ingen tar upp debatten! Är det bara jag som tänker så? Hörde att många familjer förbjuder sina döttrar att läsa min blogg. De kan förbjuda dem att inte läsa min blogg men de kan inte förbjuda dem att ta vara på sina mäniskliga rättigheter som dagens samhälle ger dem.

Fick höra av en nära vän som jobbar med afghaner mest afghanska män där de har uttalat sig väldig hatisk mot mig och vad jag skriver. Jag blir förundrad över att människor som lever i ett sådant modern samhälle som roffar åt sig sina rättigheter men missunnar sina kvinnor, döttrar och systrar deras rättigheter.

De refererar till Islam och Koranens verser och surur utan att fatta innnebörden. Ni  män ska kanske fördjupa er kunskap i Koranen, läs Sura 65 om skilsmässa,

Sura 4, Som handlar om kvinnan, ska ni kanske ochså fördjupa er i som hänvisar till jämställdheten mellan könen.

Jag återkommer med lite mer fakta senare!

Nu önskar er alla Ett Gott Nytt År!

Kommentarer:

1 Ulf:

Fantastiska ord, min vän, och, ja, tystnaden kring hederskulturen är bedövande från officiellt håll, men raseriet mot detsamma bland så kallat "vanligt folk" är stort.

2 Hotspurs:

Delar helt och fullt dina åsikter
Hyckleriet känner inga gränser!
Stå på dig
Kram

3 Roland:

Jag delar dina åsikter till fullo och jag kan bara känna stor förundran att afghanska män, som sökt sin tillflykt till vårt land med våra normer och värderingar, kan känna avsky för de värderingar du ger uttryck för.
Det är exakt samma värderingar som personer i den sociala sektorn jag pratat med ger uttryck för och dessa personer, både män och kvinnor, vittnar om en stor misär för dessa våldsutsatta kvinnor och barn.
Om du som man inte kan acceptera våra normer och värderingar hur vi som män ska förhålla oss mot vår hustru och barn...åk hem då...men ge dina barn och hustru en chans till ett annat liv i Sverige än det du de facto inte kan tänka dig att ge dem.
Om du är villig att acceptera våra normer och värderingar...fine, stanna kvar...skulle jag bosätta mig i Afghanistan så vet jag vad som gäller för att jag ska bli accepterad...
Ett land som många hyllar för sina frihetsideal, USA, dock inte jag, har en devis som sitter i många bilar bakruta..."Like it or leave it"...kanske nåt dessa män borde ha i åtanke.

Kommentera här: