De bestulna liven

 

 

Innan jag åkte från Sverige läste jag en artikel om våld mot kvinnor i hemmet i Afghanistan uppgår till 87 procent. Sifforna är skrämmande.  Jag ville gärna prata med några afghanska män och veta varför de är så våldsamma mot sina kvinnor. Mammor till sina barn och kvinnor som de anser vara deras heder och samtidigt vanhedra de fysiskt.  Kvinnor som de älskar och beredda att dö för.

Hittills har man hört kvinnornas version då bestämde mig prata slumpmässigt med män som jag kom i kontakt under min resa i Afghanistan.

Vad är det som gör de till det våldsamma odjuret som presenteras hos media i väst? Jag ska ta några exempel I mina kommande inlägg skriver kortfattad om deras levnadsförhållanden.  Vill inte skriva männens namn, yrke eller bostadsort för att skydda individerna och deras familjer. Jag är evigt tacksam att de kunde dela med sig sina berättelser med genuina känslor.

Kanske afghanska män är inte så fruktansvärda som de beskrivs, och är vanliga mänskor med stort press i sinavardagsliv och deras fruktansvärda upplevelser från kriget. Inga chanser till rehabilitering med svåra minnen som väcks till liv varenda dag och själva som blir offer för den psykiska och fysiska misshandeln de själva blir varje dag ute i det orättvisa samhället med maktmissbruk, korruption och de välbärgade.Som jag hörde av en ung man till en lite ung kille: Han är fattig, och jag är inte det.Fattigdom i sig är skamligt och barn som är fattiga är inte värda att leka med eller gå i skolan.

 

Kommentera här: