Mina tankar!

 

Hej på er alla!

Ber om ursäkt för min frånvaro!

Även jag har privata bekymmer. Under den fin polerade ytan finns även en mörkare sida!

Mitt liv är långt ifrån enkelt. Önskan finns att det ska bli enklare i framtiden där jag kan ägna mig åt mina oavslutade projekt, typ att skriva flera dikter, Mat recept som ska färdigställas.

Hitta något förlag och en  fotograf. Ja, tankarna bara snurrar i fullt varv.

 

Ibland sitter man i sin ensamhet och tänker på allt mellan himmel och jord. Senaste veckorna har jag grubblat över alla kommentarer som jag har fått både på mina dikter, som kvinna, invandrare, mamma sist men inte minst som medmänniska.

Kommentarer som värmer själen, sprider glädje, gör dagarna värdefulla och värda att kämpa för, ger uppmuntran,  positiv och negativ kritik som ger mig guidning till rätt riktning i livet.

 

Vill verkligen understryka detta och säga att jag är väldig stolt att vara Afghan!

Afghanistan och namnet afghan för mig står för stolthet, självständighet och lojalitet mm...

 

Läste på en av kommentaren att det är synd att jag med min inställning och sättet att vara inte gör att jag kan ta del i mitt lands utveckling och modernisering.

Vilket land pratar vi om? Inte Afghanistan där jag växte upp! Inte det land som jag är stolt över dess onekliga själ! Inte det land som för varje centimeter av dess mark har målats och prydds av martyrernas blod och färgsätter vilda tulpanerna i öknen för att bevara sin självständighet och stolthet!

 

När jag läste den visste jag inte om jag ska gråta eller skratta?

Gråta över ett lands öde vars medborgare kopplar ihop landets utveckling med en kvinnas rätt till sina känslor, ord och kropp. Varför ifrågasätter man kvinnans känslor att kunna yttra sig fritt och inte männens?

När männen som idag sitter i ledsningsposter och har begått alla möjliga brott inte minst sexuella brott. Vill inte gå djupare in i det men för de som vill veta,  kan jag upplysa om vid ett senare tillfället

 

Varför ska kvinnan alltid ses som en  ägodel, en status symbol för  männen? Hur länge ska männen tvinga  till sig rätten att frånta kvinnans identitet och förneka henne rätten till sin kropp, känslor, val av partner eller livsstil?

Jag kommer inte att gå under för att ett fåtal individer  pratar illa om mig eller vill kanske inte heller att de ska ha en annan syn på mig än vad de har idag.

 

På återseende

Kommentarer:

1 En vän!:



Var ett tag rädd för att du tröttnat på att blogga. Hoppas att dina privata problem inte varit för stora? En skadad bil eller annat materiellt är inget att gråta för. Det enda värdefulla är människorna! Tyvärr så har människan en dualitet. Å ena sidan kan den enskilda människan vara den största glädjen i en relation och speciellt som mor. Men människan kan även vara en "hin håle" med orättmätigt begär, egoism och svek. Och på utanverket syns inte de mentala preferenserna. Livet har lärt mig att den "schabbigaste" kan vara den finaste människan medan den propra kan ha en väl så svart själ.

I mina kontakter med dig tycker jag mig finna ett vacker inre parat med anständigt yttre (som inte behöver något "lyft"). Var glad och nöjd för den du är och fortsätt vara sån!

Jag beklagar självmordsattackerna i Kabul och angreppet på Bagram-basen. Jag lider verkligen med alla drabbade och dess anhöriga. Jag förbannar de korrupta politiska och religiösa ledare som förleder medmänniskor till bestialiska dåd. Handlingarna "svärtar ned" de goda och seriösa afghaner jag lärt känna under tjänstgöringen i Afghanistan samt som ansvarstagande och hårt arbetande "nysvenskar" efter flykt från umbäranden. Det afghanska folket förtjänar bättre förhållanden. Men med det behöver inte menas efter västliga principer. Väst kan stödja men ansvaret ligger i det afghanska folkets händer.

Tror jag sagt det förut, men det är värt att upprepas:

Fröding skrev "dä ä e fina ti" (det är en fin tid) - vårn (våren)

Passa på och njut!

2 juanna:

"En vän!" har redan skrivit det jag ville få sagt.

Kan därför bara hålla med!

Kommentera här: